ČAS-OPIS 1989

Lucia Bartošová

Hoci Lucia Bartošová (1968) fotografiu nedoštudovala, jej rodinné zázemie ju akosi prirodzene predurčilo k fotografovaniu. Na ŠUP-ke študovala keramiku a reštaurovanie dreva a začiatkom 90. rokov bola študentkou na novozriadenom oddelení fotografie na VŠVU. Svojím príkladom ju však asi najskôr viedol otec Juraj, tiež street photographer, ale aj silná bratislavská fotoamatérska tradícia (Fotoklub Q).

Začínala fotografovaním Petržalky, neskôr sa jej špecializáciou stali mladé subkultúry – pankáči a metalisti, či v širšom slova zmysle alternatívna hudobná scéna. Hudbu, ktorú počúvala (Zóna A, Mladé rozlety, Lord Alex...) aj fotografovala – na koncertoch, na burzách platní, prosto v komunitách mladých ľudí, pre ktorých bola muzika určujúcim faktorom štýlového i sociálneho odlíšenia. Takýto svet, takýto „imidž“ mainstreamové časopisy o socialistickej móde obyčajne neukazovali. A isté „pozdvižení“ vraj (ako fotky „feťákov“) vyvolávali aj na fotoamatérskych tribúnach.

Luciine fotografie z hudobných akcií v ObKaSSoch na Vajnorskej či v Ovsišti, na „intráku“ Mladá garda sa síce neskôr po novembri v tlači kde-tu objavili, v čase svojho vzniku však kolovali skôr medzi kamarátmi. Okrem „svojich“ komunít Lucia občas mapovala aj podujatia svojej tety Zuzany Bartošovej (napr. vernisáž výstavy Nový slovenský obraz v rozhlase) či jej manžela Agnesa Snopka. V Bartošovej záujmoch sa tak prelínala alternatíva hudby i výtvarného umenia.